Friday, August 30, 2019

SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN (LMS)


Pengenalan

Menurut Pishva, Nishantha & Dang (2010),teknologi yang berkembang pesat telah membawa perubahan dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran di institusi pendidikan semenjak tahun 1999-an lagi. Kini Sistem Pengurusan Pembelajaran (SPP) atau Learning Management System (LMS) telah bertukar siri menjadi komponen penting dalam sistem pendidikan di kebanyakan university dan juga pusat pengajian tinggi. Ciri pembelajaran dan reka bentuk yang sangat unik dalam LMS ini membolehkan ianya dilaksanakan untuk pelbagai pelajar di setiap peringkat pengajian. Kebanyakan LMS mengandungi set-set alat standard yang boleh digunakan untuk memudahkan pembelajaran dan perbincangan dalam persekitaran talian. Beberapa alat (tool) seperti forum perbincangan digunakan untuk memupuk komunikasi dan pembelajaran kolaboratif. Lain-lain alat seperti penilaian dan buku gred dalam talian, digunakan untuk meningkatkan produktiviti guru dan menjejak prestasi pelajar demi memastikan kursus itu menepati objektif kurikulum.
Ciri-ciri Sistem Pengurusan Pembelajaran

Antara ciri utama Learning Management System adalah pembelajaran boleh dilakukan di mana sahaja dan pada bili-bila masa. Hal ini membolehkan pelajar menguruskan sendiri masanya dengan lebih berkesan dan produktif. Learning Management System melibatkan penggunaan kos secara efektif. Pembelajaran secara efektif melalui perpustakaan secara digital atau laman web. Melalui penggunaan Learning Management System , pelajar juga berpeluang untuk berbincang dan berkongsi maklumat dengan pakar atau pensyarah yang berpengalaman dari university atau mana-mana kawasan hanya dengan menggunakan emel.

      Learning Management System digunakan untuk merancang e-Bahan, mencari maklumat dengan pantas, pengesan pencapaian pelajar , dan mengesan status penggunaan pengguna. Antara ciri-ciri utama Learning Management System adalah seperti berikut .

      Ciri-ciri yang pertama , meletakkan bahan kursus di atas talian. Kebanyakan Learning Management System menyediakan butang yang telah diprogramkan untuk sukatan atau kandungan kursus, jadual kursus dan bahan kursus yang dikaitkan dengan pelajaran yang khusus seperti salinan bacaan dan ‘power point slides’ daripada kuliah.Selain itu , melalui Learning Management System mengesan kemajuan pelajar melalui ciri-cri penilaian. Ia juga membolehkan tenaga pengajar memberi kuiz dan ujian di atas talian dan buku gred di atas talian di mana tenaga pengajar boleh meletakkan gred pelajar.

           Ciri yang seterusnya ialah Papan dikusi ( Dicussion board ). Dengan menggunakan papan dikusi , tenaga pengajar dan pelajar boleh berdiskusi mengenai pembacaan dan menyambung diskusi kuliah di antara sesi kuliah yang formal.

           Di samping itu , ciri yang ketiga ialah alat komunikasi lain ( Other communications tools ). Dengan ini , ia membolehkan tenaga pengajar menghantar pengumuman ke kelas dan berhubung dengan pelajar secara individu. Lock box for student di mana pelajar boleh menyimpan bahan kelas di tempat yang selamat – sama ada persembahan yang akan diadakan di kelas kemudiannya atau membuat salinan kedua untuk tugasan kelas di tempat yang selamat.

        Selain daripada itu , antara ciri-ciri lain Learning Management System adalah seperti yang berikut :

  •    Memusatkan strategi pembelajaran dan pengajaran.
  •    Menggunakan perkhimatan diri dan perkhimatan kendiri berpandu.
  •    Memasang dan memyampaikan inti pembelajaran dengan cepat dan tepat.
  •    Menggabungkan kaedah latihan pada platform berasaskan web yang berskala.
  •    Mudah alih sokongan dan standard.
  •  Disesuaikan dengan kandungan dan membolehkan penggunaan semula pengetahuan.
  •   Meningkatkan perjumpaan kelas yang tidak berjadual.
  •  Meningkatkan kelas pendidikan jarak jauh yang diajar melalui media lain dan menawarkan  kelas hibrid.
  •  Menyelia kerja-kerja pelatih dan pelajar dalam bidang atau untuk memberi nasihat akaedemik.


Modul-modul Aktiviti dalam Sistem Pengurusan Pembelajaran

Platform LMS ini terdiri daripada sumber terbuka dan komersial yang setiap LMS mempunyai ciri-ciri tertentu dan boleh diubah suai oleh pihak institusi mengikut keperluan mereka. LMS menyediakan kemudahan bagi menguruskan interaksi antara pelajar dengan tenaga pengajar melalui media komunikasi. Media komunikasi yang terkandung dalam LMS ialah forum, papan buletin, e-mel dan ruang sembang (chat). Media ini merupakan media terbaik bagi tujuan komunikasi dalam e-pembelajaran.

a)    Ruangan sembang (chat)
Peserta boleh memanfaatkan ruangan sembang dengan membuat perbincangan secara maya. Cara ini bertujuan mendapatkan pemahaman antara satu sama lain terhadap topik yang dibincangkan. Mod menggunakan bilik sembang agak berbeza daripada forum dalam tipikal Internet.

b)   Forum
Forum digunakan untuk perbincangan secara tidak segerak dalam talian. Dengan melanggan forum, pelajar menerima salinan setiap post baharu melalui e-mel. Forum membenarkan pelajar dan guru menghantar komen di ruangan komen untuk merangsang perbincangan.

c)    Soal Selidik
Aktiviti soal selidik membolehkan guru membuat tinjauan untuk diisi oleh pelajar, contohnya penilaian kursus atau tinjauan terhadap bahan bacaan.

d)   Pelajaran (lesson)
Pelajaran membolehkan guru untuk membuat laluan bersyarat melalui bahan yang dibina yang terdiri daripada beberapa halaman. Setiap halaman biasanya berakhir dengan soalan dan jawapan. Sekiranya jawapan pelajar betul, mereka akan maju ke halaman seterusnya dan sekiranya jawapan itu salah, pelajar akan kembali ke halaman sebelumnya.

e)    Muat naik satu fail
Jika ingin pelajar memuat naik satu fail dan saiz fail tersebut tidak terlalu besar (dokumen MS Word, MS Excel dan lain-lain), maka mereka boleh menggunakan pilihan “muat naik satu fail” yang fungsinya hamper sama seperti ‘memuat naik fail secara terperinci’. Guru boleh menetapkan skala gred, tarikh akhir penyerahan, dasar penyerahan lewat dan dasar penyerahan semula serta saiz maksimum fail. Guru juga boleh membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan dan minta setiap kumpulan menyerahkan satu tugasan dan penyerahan tugasan itu perlu dibuat secara makluman melaui e-mel.


Kepentingan LMS

Antara kepentingan LMS adalah pembelajaran boleh dilakukan di mana sahaja dan pada bila-bila masa.Hal ini membolehkan pelajar menguruskan sendiri masanya dengan lebih efektif.LMS melibatkan penggunaan kos secara efektif.Pembelajaran secara efektif melalui talian ini membolehkan pelajar meneroka maklumat baru menerusi perpustakaan secara digital atau laman web.Melalui penggunaan LMS,pelajar juga berpeluang untuk berbincang dengan pakar dari universiti melalui emel atau blackboard.Selain itu,LMS dapat memberikan pelbagai kemudahan samaada untuk pelajar,pengurus kursus,tutor,pengurus pusat pembelajaran.

·  Kelebihan LMS kepada pelajar adalah,dapat merancang pembelajaran,dapat berkomunikasi dengan pensyarah dan rakan sekelas secara maya dan memboleh pelbagai maklumat didapati.
·  Kelebihan LMS kepada pengurus pusat pembelajaran pula adalah,untuk menguasai penggunaan suatu perisian kursus dan dan dapat menyalur bahan dari pelbagai sumber.
·  Kelebihan LMS kepada pengurus kursus adalah,dapat mendaftarkan pelajar mengikut kursus serta dapat menjalankan program kepada pelajar.

Senarai Open Source Software yang digunakan oleh LMS.

  •   Moodle
  •   Adope captive
  •   Adope photoshop
  •   LINUX
  •   DOS
  •  UNIX



Rumusan

  •  Sistem Pengurusan Pembelajaran (SPP) atau Learning Management System (LMS) telah menjadi komponen penting dalam sistem pendidikan di kebanyakan university dan pusat pengajian tinggi.
  •  LMS mengandungi set-set alat standard yang boleh digunakan bagi memudahkan pembelajaran dan perbincangan dalam persekitaran talian.
  •  Platform LMS mempunyai 3 tahap penggunaan dengan ciri-ciri penggunaan dan akses yang berbeza, iaitu pentadbir (pengurus platform), guru (mungkin juga yang mempunyai jawatan lain contohnya, jurulatih, fasilitator, penganjur) dan pelajar (peserta).

Organisasi korporat menggunakan LMS sebagai sebahagian daripada latihan dan pengurusan pekerja.     






PENYESUAIAN SOSIAL

PENGENALAN Pembelajaran pelajar di IPT amat berbeza denagn pembelajaran pada peringkat persekolahan. Pelajar perlu mempunyai penyesuaian s...