Pengenalan
Menurut
Pishva, Nishantha & Dang (2010),teknologi yang berkembang pesat telah
membawa perubahan dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran di institusi
pendidikan semenjak tahun 1999-an lagi. Kini Sistem Pengurusan Pembelajaran
(SPP) atau Learning Management System (LMS) telah bertukar siri menjadi
komponen penting dalam sistem pendidikan di kebanyakan university dan juga
pusat pengajian tinggi. Ciri pembelajaran dan reka bentuk yang sangat unik
dalam LMS ini membolehkan ianya dilaksanakan untuk pelbagai pelajar di setiap
peringkat pengajian. Kebanyakan LMS mengandungi set-set alat standard yang
boleh digunakan untuk memudahkan pembelajaran dan perbincangan dalam
persekitaran talian. Beberapa alat (tool) seperti forum perbincangan digunakan
untuk memupuk komunikasi dan pembelajaran kolaboratif. Lain-lain alat seperti
penilaian dan buku gred dalam talian, digunakan untuk meningkatkan produktiviti
guru dan menjejak prestasi pelajar demi memastikan kursus itu menepati objektif
kurikulum.
Ciri-ciri
Sistem Pengurusan Pembelajaran
Antara
ciri utama Learning Management System adalah pembelajaran boleh dilakukan di
mana sahaja dan pada bili-bila masa. Hal ini membolehkan pelajar menguruskan
sendiri masanya dengan lebih berkesan dan produktif. Learning Management System
melibatkan penggunaan kos secara efektif. Pembelajaran secara efektif melalui
perpustakaan secara digital atau laman web. Melalui penggunaan Learning
Management System , pelajar juga berpeluang untuk berbincang dan berkongsi
maklumat dengan pakar atau pensyarah yang berpengalaman dari university atau
mana-mana kawasan hanya dengan menggunakan emel.
Learning Management System digunakan
untuk merancang e-Bahan, mencari maklumat dengan pantas, pengesan pencapaian
pelajar , dan mengesan status penggunaan pengguna. Antara ciri-ciri utama
Learning Management System adalah seperti berikut .
Ciri-ciri yang pertama , meletakkan bahan
kursus di atas talian. Kebanyakan Learning Management System menyediakan butang
yang telah diprogramkan untuk sukatan atau kandungan kursus, jadual kursus dan
bahan kursus yang dikaitkan dengan pelajaran yang khusus seperti salinan bacaan
dan ‘power point slides’ daripada kuliah.Selain itu , melalui Learning
Management System mengesan kemajuan pelajar melalui ciri-cri penilaian. Ia juga
membolehkan tenaga pengajar memberi kuiz dan ujian di atas talian dan buku gred
di atas talian di mana tenaga pengajar boleh meletakkan gred pelajar.
Ciri yang seterusnya ialah Papan
dikusi ( Dicussion board ). Dengan menggunakan papan dikusi , tenaga pengajar
dan pelajar boleh berdiskusi mengenai pembacaan dan menyambung diskusi kuliah
di antara sesi kuliah yang formal.
Di samping itu , ciri yang ketiga
ialah alat komunikasi lain ( Other communications tools ). Dengan ini , ia
membolehkan tenaga pengajar menghantar pengumuman ke kelas dan berhubung dengan
pelajar secara individu. Lock box for student di mana pelajar boleh menyimpan
bahan kelas di tempat yang selamat – sama ada persembahan yang akan diadakan di
kelas kemudiannya atau membuat salinan kedua untuk tugasan kelas di tempat yang
selamat.
Selain daripada itu , antara ciri-ciri lain Learning Management System
adalah seperti yang berikut :
- Memusatkan strategi pembelajaran dan pengajaran.
- Menggunakan perkhimatan diri
dan perkhimatan kendiri berpandu.
- Memasang dan memyampaikan inti
pembelajaran dengan cepat dan tepat.
- Menggabungkan kaedah latihan
pada platform berasaskan web yang berskala.
- Mudah alih sokongan dan standard.
- Disesuaikan dengan kandungan dan membolehkan penggunaan semula pengetahuan.
- Meningkatkan perjumpaan kelas yang tidak berjadual.
- Meningkatkan kelas pendidikan jarak jauh yang diajar melalui media lain dan menawarkan kelas hibrid.
- Menyelia kerja-kerja pelatih
dan pelajar dalam bidang atau untuk memberi nasihat akaedemik.
Modul-modul Aktiviti dalam Sistem Pengurusan
Pembelajaran
Platform
LMS ini terdiri daripada sumber terbuka dan komersial yang setiap LMS mempunyai
ciri-ciri tertentu dan boleh diubah suai oleh pihak institusi mengikut
keperluan mereka. LMS menyediakan kemudahan bagi menguruskan interaksi antara
pelajar dengan tenaga pengajar melalui media komunikasi. Media komunikasi yang
terkandung dalam LMS ialah forum, papan buletin, e-mel dan ruang sembang
(chat). Media ini merupakan media terbaik bagi tujuan komunikasi dalam
e-pembelajaran.
a) Ruangan
sembang (chat)
Peserta
boleh memanfaatkan ruangan sembang dengan membuat perbincangan secara maya.
Cara ini bertujuan mendapatkan pemahaman antara satu sama lain terhadap topik
yang dibincangkan. Mod menggunakan bilik sembang agak berbeza daripada forum
dalam tipikal Internet.
b) Forum
Forum
digunakan untuk perbincangan secara tidak segerak dalam talian. Dengan
melanggan forum, pelajar menerima salinan setiap post baharu melalui
e-mel. Forum membenarkan pelajar dan guru menghantar komen di ruangan komen
untuk merangsang perbincangan.
c) Soal
Selidik
Aktiviti
soal selidik membolehkan guru membuat tinjauan untuk diisi oleh pelajar,
contohnya penilaian kursus atau tinjauan terhadap bahan bacaan.
d) Pelajaran
(lesson)
Pelajaran
membolehkan guru untuk membuat laluan bersyarat melalui bahan yang dibina yang
terdiri daripada beberapa halaman. Setiap halaman biasanya berakhir dengan
soalan dan jawapan. Sekiranya jawapan pelajar betul, mereka akan maju ke
halaman seterusnya dan sekiranya jawapan itu salah, pelajar akan kembali ke
halaman sebelumnya.
e) Muat
naik satu fail
Jika
ingin pelajar memuat naik satu fail dan saiz fail tersebut tidak terlalu besar
(dokumen MS Word, MS Excel dan lain-lain), maka mereka boleh menggunakan
pilihan “muat naik satu fail” yang fungsinya hamper sama seperti ‘memuat naik
fail secara terperinci’. Guru boleh menetapkan skala gred, tarikh akhir
penyerahan, dasar penyerahan lewat dan dasar penyerahan semula serta saiz
maksimum fail. Guru juga boleh membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan
dan minta setiap kumpulan menyerahkan satu tugasan dan penyerahan tugasan itu
perlu dibuat secara makluman melaui e-mel.
Kepentingan LMS
Antara
kepentingan LMS adalah pembelajaran boleh dilakukan di mana sahaja dan pada
bila-bila masa.Hal ini membolehkan pelajar menguruskan sendiri masanya dengan
lebih efektif.LMS melibatkan penggunaan kos secara efektif.Pembelajaran secara
efektif melalui talian ini membolehkan pelajar meneroka maklumat baru menerusi
perpustakaan secara digital atau laman web.Melalui penggunaan LMS,pelajar juga
berpeluang untuk berbincang dengan pakar dari universiti melalui emel atau
blackboard.Selain itu,LMS dapat memberikan pelbagai kemudahan samaada untuk
pelajar,pengurus kursus,tutor,pengurus pusat pembelajaran.
· Kelebihan LMS kepada pelajar
adalah,dapat merancang pembelajaran,dapat berkomunikasi dengan pensyarah dan
rakan sekelas secara maya dan memboleh pelbagai maklumat didapati.
· Kelebihan LMS kepada pengurus
pusat pembelajaran pula adalah,untuk menguasai penggunaan suatu perisian kursus
dan dan dapat menyalur bahan dari pelbagai sumber.
· Kelebihan LMS kepada pengurus
kursus adalah,dapat mendaftarkan pelajar mengikut kursus serta dapat
menjalankan program kepada pelajar.
Senarai Open Source Software yang digunakan
oleh LMS.
- Moodle
- Adope
captive
- Adope
photoshop
- LINUX
- DOS
- UNIX
Rumusan
- Sistem
Pengurusan Pembelajaran (SPP) atau Learning Management System (LMS) telah menjadi
komponen penting dalam sistem pendidikan di kebanyakan university dan pusat
pengajian tinggi.
- LMS
mengandungi set-set alat standard yang boleh digunakan bagi memudahkan
pembelajaran dan perbincangan dalam persekitaran talian.
- Platform LMS mempunyai 3 tahap penggunaan dengan ciri-ciri penggunaan dan akses yang
berbeza, iaitu pentadbir (pengurus platform), guru (mungkin juga yang mempunyai
jawatan lain contohnya, jurulatih, fasilitator, penganjur) dan pelajar
(peserta).